English            Latin   

برای دریافت مطالب جدید به این آدرس www.azoh.net  مراجعه فرمایید

Yeni Adresimiz www.azoh.net

New Address www.azoh.net 

گفتنی است این سایت آرشیو مطالب منتشر شده از اسفند 89 تا دی 92 و همچنین از مهر 94 تا شهریور 95 را شامل می شود
 

نامه ی گستاخانه ی 60 فعال کرد به روحانی: آذربایجان غربی را به ما بازگردانید!

آذوح: گرچه زیاده خواهی و توهمات گروهکهای تروریستی کرد نسبت به جعل تاریخ آذربایجان و اشغال بخشی از این خاک همواره وجود داشته و در بسیاری اوقات مسبب تفریح فعالین سیاسی گشته است، این بار اما این ادعاها وارد فاز جدیدی شده و گویا افرادی سکوت کنونی آذربایجان را طور دیگری تعبیر نموده اند.

به گزارش آذوح روز گذشته رسانه های کرد زبان و برخی از همراهان آنها در جنبش سبز نامه ای را انتشار دادند که در آن 60 به اصطلاح فعال فرهنگی کرد خواسته هایشان را از رئیس جمهور بیان داشته اند.

در این متن آنچنان جعلیات و جهلیاتی به کار رفته که برای توضیح و سخن گفتن در تمامی آنها بایستی زمان زیادی را صرف نمود. به ادعای این افراد، کردها در واقع "جمع کثیری از شهروندان استان" هستند و "تقریباً با نسبت جمعیتی برابر با ترکها" در این استان زندگی می کنند!!

این افراد از ظلم به کردها در آذربایجان غربی شکایت کرده و خواسته اند تا رئیس جمهور ایران توازن را به این استان آورده و کردها را در تمامی شهرها در مناصب عالی اداری به کار گیرد!

گستاخی این 60 نفر به اینجا ختم نشده و در ادامه می گویند: "تمرکزگرایی بیش از حد و نابرابریهای متعدد منطقه‌ای، کار را به جایی رسانده که من باب مثال کُردها با جمعیتی کثیر – اکثریت مطلق در جنوب و درصدهای بزرگ در مرکز و شمال استان – سهمی بسیار ناچیز و نامتناسب از مدیریت‌های ارشد استان را به خود اختصاص دهند".

به نظر می رسد سکوت و بخشش ملت آذربایجان نسبت به معدودی از عناصر زیاده خواه، آنها را بر این امر مشتبه نموده که می توانند ادعاهای موهوم ارضی خود را به واقعیت تبدیل نمایند.

آذربایجان اویرنجی حرکاتی- آذوح به این افراد و همراهانشان توصیه ی اکید دارد قبل از "دیدن پنبه دانه در خواب" و نقشه کشیدن برای آذربایجان غربی، به فکر سنندج و کرمانشاه و حفظ آنها باشند. زیرا در فردای قیام و آزادی ملت 35 میلیونی ترک، 6 میلیون نفر مسلما چیزی برای گفتن نخواهد داشت!

همراه با تقدیم مثال شیرین "کروان کئچر" به این افراد، شما را به خواندن متن کامل نامه دعوت می نماییم:

جناب آقای دکتر حسن روحانی رئیس جمهور محترم

با درود

احتراماً ما جمعی از فعالان فرهنگی و اجتماعی کُرد آذربایجان غربی، فرصت را مغتنم شمرده و از سوی خود و جمع کثیری از شهروندان استان، انتخاب حضرتعالی را به عنوان رئیس جمهور کشورمان در یازدهمین دوره‌ی انتخابات ریاست جمهوری صمیمانه تبریک گفته و برایتان در این مسئولیت خطیر آرزوی موفقیت و پیروزی می‌نماییم.

همانگونه که مستحضرید استان آذربایجان غربی هفتمین استان از لحاظ جمعیت و یکی از قطب‌های کشاورزی مملکت و به لحاظ سوق الجیشی هم اهمیتی مضاعف داشته و با چهار کشور عراق، ترکیه، ارمنستان و آذربایجان دارای مرزهای مشترک است. ترکیب قومی، مذهبی و زبانی آن هم به گونه‌ای است که بیشتر از هر منطقه و استان دیگری، تنوع و تکثر و غنای فرهنگی کشورمان را به نمایش می‌گذارد. همزیستی و درهم تنیدگی تاریخی و دوستانه قومیتها و مذاهب مختلف و بویژه شهروندان کُرد و آذری و شیعه‌ و اهل سنت – تقریباً با نسبت جمعیتی برابر – در این خطه، یکی از سرمایه‌های اجتماعی و فرهنگی بزرگ و مغتنمی است که طی قرون و اعصار شکل گرفته ودر صورت استفاده بهینه از آن می‌توان راهی آسان برای توسعه‌ی متوازن و پایدار استان گشود.

دغدغه‌ی حضرتعالی در مورد توسعه‌ی پایدار و شهروندمدار ایران عزیز از سویی و رأی ۸۰ درصدی بخش‌های کُردنشین استان به شما - که تقریباً در سطح کشور میانگینی کم‌نظیر بود - از سوی دیگر، ما را بر آن داشت تا بخشی از دغدغه‌هایمان در زمینه‌ی توسعه‌ی فراگیر و متوازن استان را با شما در میان بگذاریم.

جناب آقای روحانی

در دهه‌های متمادی و صدالبته به شمول دوره‌ی پهلوی که برای نخستین بار دولت مدرن متولی امر توسعه شد، استان ما از فرایندهای توسعه‌ی نامتوازن و قطبی‌شده رنج دیده است. همیشه بخش عمده‌ی امکانات استان در مرکز یا چند منطقه‌ی خاص متمرکز و سایر مناطق استان از قافله‌ی توسعه جا مانده‌اند. این فرایند نامتوازن به گونه‌ای بوده که امکانات و منابع بخشهای حاشیه‌ای یا بلا استفاده و معطل مانده، یا به سمت قطب‌های داخل متن این فرایند یکجانبه‌گرا هدایت شده‌اند. متأسفانه نقشه‌ی نابرابریهای توسعه‌ای و اقتصادی با همه‌ی ملحقات و استلزاماتش و نیز فرودستی‌های فرهنگی و سیاسی ناشی از آن، به گونه‌ای است که گرچه نمی‌توان ادعا نمود که دقیقاً با مرزهای قومی و مذهبی استان منطبق است، ولی با قاطعیت می‌توان گفت که سبب عقب‌ماندگی کلی آن در زمینه‌های مختلف شده است. استانی که به جهت دارا بودن امکانات و منابع غنی آبی و کشاورزی و معدنی و نیز جغرافیای مناسب و فرصت استفاده از تجارت مرزی، می‌توانست تقدیری بهتر از این داشته باشد.

نمی‌توان از گفتن این حقیقت روشن چشم پوشید که در طول دهه‌های گذشته، احساس نابرابری و فرودستی ناشی از توسعه‌ی نامتوازن و نابرابر، بعضاً خود را به صورت بحران‌های سیاسی و امنیتی حادی نشان داده که هرازگاهی هزینه‌های گزاف و جبران‌ناپذیری هم به ملک و ملت تحمیل نموده است. تمرکزگرایی بیش از حد و نابرابریهای متعدد منطقه‌ای، کار را به جایی رسانده که من باب مثال کُردها با جمعیتی کثیر – اکثریت مطلق در جنوب و درصدهای بزرگ در مرکز و شمال استان – سهمی بسیار ناچیز و نامتناسب از مدیریت‌های ارشد استان را به خود اختصاص دهند. میزان برخورداری شهرهای جنوب استان با اکثریت کُردنشین در مقایسه با مرکز و برخی شهرهای شمال استان بیانگر بخشی دیگر از این داستان تلخ است. بماند که کُردهای سنی مذهب ساکن در شمال و مرکز استان هم با انواع پیچیده‌تر و شدیدتری از این نابرابری و فرودستی‌های سیاسی، اقتصادی و اجتماعی روبرو هستند.

ما بر این اعتقادیم که توسعه‌ی متوازن در مناطقی که اینگونه دچار نابرابری و فرودستی‌های در هم تنیده ساختاری شده‌اند، بدون برنامه‌ریزی منطقه‌ای و ایجاد تعادل مکانی و نظم فضایی ممکن نیست. مضاف بر آن حاشیه‌نشینی و فرودستی حداقل نیمی از جمعیت، مغایر با اهداف توسعه‌ی پایدار و شهروندمدار و در واقع نوعی نقض غرض است.

خواسته‌ی ما از دولت تدبیر و امید، اجرای کامل اصول معوقه‌ی‌ قانون اساسی و نیز برنامه‌ریزی منطقه‌ای در توسعه‌ی استان به هدف فراگیر کردن و غیر قطبی شدن مقوله‌ی توسعه و نیز بکارگیری افراد شایسته کُرد و اهل سنت در مدیریت‌های ارشد و عالی کشور و استان به نسبت جمعیت آنان است. چه این می‌تواند گامی در راستای زیست برابر و توازن در امر توسعه باشد. هرچند نیک می‌دانیم که برنامه‌ریزی منطقه‌ای برای توسعه و احیاناً وفاداری به لوازم و استنتاجات آن، مستلزم تسهیل و تحکیم ارتباط برابر و بدون واسطه کُردها با پایتخت و مدیریت کلان کشور است. چه این حق طبیعی کُردهای آذربایجان غربی است که مانند سایر هموطنانشان و یا همزبانانشان در سنندج، کرمانشاه و ایلام، با مرکز کشور ارتباط مستقیم و بی‌واسطه داشته باشند. همه‌ی اینها مستلزم عزمی ملی در حاکمیت و همیاری و مساعدت مسئولان و نخبگان کُرد و ترک در منطقه است. اجازه بدهید ما به حسن تدبیر دولت شما در این زمینه امیدوار باشیم. بی‌گمان مشورت نخبگان، دلسوزان، کار‌شناسان و متخصصان می‌تواند راهگشای یافتن راه‌حل‌ها و برنامه‌های جامع در این خصوص باشد.

مردم و نخبگان این بخش از کشور با رأی گسترده و معنادار خود به جنابعالی عزم خود را برای ساختن فردایی بهتر به نمایش گذاشتند. امید است که در دولت جنابعالی برای یافتن راهکارهای کار‌شناسی در جهت حل و فصل مشکلات توسعه‌ای این بخش با اهمیت از ایران توجه مضاعفی مبذول شود. برنامه‌ریزی منطقه‌ای جامع، نویدبخش فردایی روشن‌تر برای فرزندان این آب و خاک است تا از این رهگذر استعدادهای نهفته شکفته‌تر و امید به فردایی بهتر در سایه‌ی عقلانیت دو چندان شود.

امضاء کنندگان:

1- ابـراهـیم ابـوبـکری

2- ابـوبـکـر مــولانـی

3- احـمـد بـحـری

4- احـمـد قــاضـی

5- انـور ابـراهـیمـی‌آذر

6- انـور اسـمـاعیل‌پـوری

7- ایـوب حـسن‌پـور

8- تــورج کریـمـی

9- جـعـفر ابـریـشـمی

10- جـلال مـحمـودزاده‌

11- جـلـال مـعـروفـیـان

12- جـمـال اسـمـاعـیـلـی

13- جـمـال شـیـردل

14- حـاج رحـیـم واحـدی

15- حـاج عـلـی شـریـعـتی

16- حـسن رشـیـدی

17- حـسن شـیـخ‌آقـایـی

18- حـسن فـرامـرزی

19- حـسن کـبـودی

20- حـیـدر سـازگـار

21- رحـمـان بـهـمــنـش

22- رحــمـان گـوره‌دار

23- رحـمـان هـوشـیـاری

24- رحـمـت حـاجی‌مـیـنـه‌

25- رحـمـت مـحمـدی

26- رسـول پــیـروتـی

27- رشـید احـمـدرش

28- رضــا مــولانـی

29- ریـبـاز قـربـانـی‌نـژاد

30- رئــوف آذری

31- سـعـدون مـازوجـی

32- سـلیـمان منـگـوری

33- سـهـیـلا راد

34- شـهـلا مـعـروفـی

35- صـابر مـوسـی‌زاده

36- صــالح مـعـروفـی

37- صـلاح‌الـدین چلـبیانی

38- صـلاح‌الـدین خـدیـو

39- صـلاح‌الـدین عـباسـی

40- صـمـد رحـمـانـی

41- ظـاهـر سـعـیـدی

42- عـبـاس مـرزبـان

43- عـبـدالـرحمن جـریـحی

44- عـبـدالـسلام امـامـی

45- عـبدالـعـزیز مـولـودی

46- عــبـدالله‌ ابـریـشـمی

47- عـثـمان عـبـاسـی

48- عـلـی آبــادیــان

49- علی پـیـروتـی

50- عـمـر تــوره

51- قـرنی امـیـن پــور

52- کامـل ثـنـایـی

53- کـیـوان امـیـدفــر

54- لقمـان حـسن‌پـور

55- مـصـطـفـی اسـحـاقـی

56- هـدایـت صـبـوری

57- واحـد تـمـرین‌اقـدم

58- واحـد رسـتـمـی

59- وسـیـم رحـمـانـی

60- یـوسـف کـریـمـی

Share/Save/Bookmark
 
آدرسهای ما - Follow us

YouTube

 -----

Facebook

----- 

Twitter